Sopimusehdot

1.0 Tietojen keräys ja käsittely

1.1 Oikeus käsitellä henkilötietoja perustuu rekisteröidyn vapaaehtoiseen suostumukseen sekä rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun (asiakassuhde). Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus on asiakasrekisterin ylläpito, yhteydenpito asiakkaisiin, ajanvarauksen mahdollistaminen sekä markkinointi ja laskutustietojen ylläpito.

1.2 Tietoja ei käytetä automatisoituun päätöksentekoon tai profilointiin. Tietoja ei luovuteta säännönmukaisesti muille tahoille. Tietoja voidaan julkaista siltä osin kuin niin on sovittu asiakkaan kanssa. Tietoja ei koskaan luovuteta suoramarkkinointia, tai mielipide- ja markkinatutkimusta varten. Tietoja ei siirretä rekisterinpitäjän toimesta EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.

2.0 Koulutus

2.1 Palveluntarjoaja tutustuu koulutettavaan eläimeen yksilönä ja hankkii riittävästi tietoa kyseisen eläinlajin erityispiirteistä ja kouluttaa tai antaa eläintä koskevia neuvoja vasta tehtyään niin.

2.2. Eläimen koulutushistoria ja koulutuksen tarve selvitetään ennen koulutuksen aloittamista mm. hyvinvointikartoituksella ja keskustellen. Asiakas on velvollinen saattamaan kouluttajan tietoon eläimen kouluttamiseen vaikuttavat seikat asiakassuhteen voimassaolon aikana.

2.3 Koulutuksen alussa asetetaan koulutuksen tavoite ja arvioidaan sen kesto. Tavoitteena on kouluttaa eläintä niin, että se soveltuu asiakkaan tarpeisiin. Koulutuksen sisällöstä ja etenemisestä sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa. Koulutuksen suunnittelun ja etenemisen arvioinnin tukena käytetään tarkoitukseen sopivia lomakkeita (esim. koulutussuunnitelma, koulutuskirjanpito). Suunnitelmaa muokataan tarpeen mukaan yhdessä asiakkaan kanssa.

3.0 Koulutusmenetelmät ja eettisyys

3.1 Koulutus perustuu ensisijaisesti toivotun käyttäytymisen vahvistamiseen, eikä väärästä käyttäytymisestä rankaisemiseen. Eläimen säikyttely tai väkivallan käyttö ei kuulu koulutusmenetelmiin. Koulutuksen ei tule saada aikaan eläimessä opittua avuttomuutta tai ylivarovaisuutta.

3.2 Kouluttaja pyrkii ongelmatilanteissa aina ensisijaisesti tunnistamaan
käyttäytymisen taustalla vaikuttavan todellisen syyn ja poistamaan sen, eikä vain hoitamaan oireita esimerkiksi yksinomaan koulutuksen keinoin.
Jos eläin pelkää, kouluttaja käyttää aikaa ensisijaisesti pelon pois siedättämiseen.

3.3 Kouluttaja (palveluntarjoaja tai asiakas) käsittelee eläimiä rauhallisesti, lajille sopivalla tavalla ja niin, että se on turvallista sekä eläimelle että ihmisille.

3.4 Kouluttaja valitsee kuhunkin tilanteeseen eläimen kannalta mahdollisimman miellyttävän, asiakkaan kannalta edullisen, helposti ymmärrettävän ja toteutettavan koulutustavan ja hallitsee sen niin hyvin, ettei se aiheuta eläimelle kipua tai pelkoa.

3.5 Palveluntarjoajalla on oikeus kieltäytyä opettamasta eläimelle sellaisia asioita, jotka heikentävät sen hyvinvointia tai ympäristön turvallisuutta. Palveluntarjoajalla on myös oikeus kieltäytyä kouluttamasta sairasta tai kipeää eläintä.

3.6 Palveluntarjoaja ja asiakas sitoutuvat noudattamaan Suomen eläintenkouluttajat ry:n eettisiä sääntöjä.

4.0 Vastuut

4.1 Palveluntarjoajan ja asiakkaan välinen kanssakäyminen perustuu luottamuksellisuuteen, jossa palveluntarjoajalla on moraalinen vaitiolovelvollisuus kaikkiin koulutustilanteisiin liittyvissä asioissa.

4.2 Palveluntarjoaja ja asiakas ovat rehellisiä osaamisensa rajoista itselleen ja muille. Palveluntarjoaja pyytää tarvittaessa kollegoiltaan apua tai lähettää asiakkaan sellaisen kouluttajan tai muun ammattilaisen (esim. eläinfysioterapeutti) luokse, joka on perehtynyt kyseiseen eläinlajiin, ongelmaan tai koulutettavaan asiaan paremmin.

4.3 Palveluntarjoaja sitoutuu sovitun mukaisesti kouluttamaan eläintä henkilökohtaisesti tai yhdessä asiakkaan kanssa. Asiakas sitoutuu kouluttamaan eläintä ohjeiden mukaisesti.

4.4. Palveluntarjoaja ei ole vastuussa eläimen oppimisesta.

4.5 Palveluntarjoaja tehtävä on huolehtia eläimen hyvinvoinnista, viihtyvyydestä ja siitä, että eläinten hyvinvointilain ja asetusten vaatimuksia noudatetaan kaikissa koulutukseen ja siihen liittyvissä tilanteissa.

4.6 Palveluntarjoaja on velvollinen ilmoittamaan kaikista mahdollisista kohtaamistaan eläinsuojelurikkomuksista eläinsuojeluviranomaiselle.

4.7 Asiakas on vastuussa eläimestä ja sen turvallisuudesta koko tapaamisen ajan. Asiakas vastaa eläimen vakuuttamisesta ja eläimelle sattuneista vahingoista sekä eläimen kolmansille osapuolille aiheuttamista vahingoista. Mikäli vahinko sattuu palveluntarjoajan tahallisesta huolimattomuudesta tai välinpitämättömyydestä, on palveluntarjoaja asiassa korvausvelvollinen.

5.0 Eläimen terveydentila

5.1 Eläimen terveydentila selvitetään ennen koulutuksen aloittamista mm. hyvinvointikartoituksella ja keskustellen. Asiakas on velvollinen saattamaan kouluttajan tietoon eläimen terveydentilaan vaikuttavat seikat asiakassuhteen voimassaolon aikana.

5.2 Jos kipua tai sairautta epäillään, diagnoosin teko kuuluu eläinlääkärille. Eläimen terveydentila ja yksilölliset ominaisuudet otetaan huomioon koulutussuunnitelmaa laadittaessa ja koulutuksen aikana.

6.0 Kustannukset

6.1 Palvelustarjoajan veloittamat maksut sisältävät ainoastaan kouluttamisen ja siihen kuluneen ajan sisältäen suunnitelmat, raportoinnin yms. kirjallisen työn. Palvelunytarjoajalla on oikeus veloittaa matkakuluja erillisen voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

6.2 Asiakas vastaa mahdollisista eläimen kuljetuskustannuksista ja muista koulutuksessa aiheutuvista kuluista. Palveluntarjoaja ja asiakas sopivat yhdessä eläimen koulutuksessa tarvittavista varusteista ja tarvikkeista ja näistä aiheutuvat kulut tulevat asiakkaan maksettavaksi. Mikäli koulutuksessa tarvitaan hallia tai muuta vastaavaa tilaa, asiakas vastaa tilan varaamisesta ja siitä aiheutuneista kuluista.

6.3 Palveluntarjoajan palvelut ovat arvonlisäverollista yritystoimintaa. Hinnoittelu määräytyy palveluntarjoajan voimassa olevan hinnaston mukaisesti. Ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron ellei toisin mainita. Palveluntarjoaja pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin. Sopimuksessa sovittu hinta on molempia osapuolia sitova koko sopimuksen voimassaolon ajan.

6.4 Maksutapana hyväksytään yleisimmät pankki- ja luottokortit, käteinen sekä laskutus. Käteisellä maksettaessa asiakkaan tulee maksaa tasarahalla. Laskulla maksettaessa asiakas on velvollinen maksamaan lasku viimeistään 14 päivän kuluessa ostohetkestä tai laskutushetkestä, jos lasku lähetetään jälkikäteen. Viivästyskorkoa kertyy maksettavaksi eräpäivän jälkeisestä päivästä alkaen. Korkolain mukainen viivästyskorko on 7%.

7.0 Peruutusehdot

7.1 Asiakkaan tulee peruuttaa varaamansa aika viimeistään 48 tuntia (2 vrk) ennen varattua aikaa. Mikäli varaus peruutetaan myöhemmin kuin 48 tuntia ennen varauksen alkamista, yrityksellä on oikeus veloittaa 50 % varatun palvelun hinnasta. Mikäli aikaa ei ole peruutettu eikä asiakas saavu paikalle, yrityksellä on oikeus veloittaa asiakkaalta kyseisen palvelun täysi hinta.

7.2 Mikäli asiakas tai eläin sairastuu eikä sovittua aikaa voida käyttää, tulee asiakkaan ilmoittaa tästä viipymättä palveluntarjoajalle. Sairastapauksissa pyritään aina ensisijaisesti sopimaan korvaava aika.

7.3 Mikäli varattu aika peruuntuu palveluntarjoajasta johtuvasta syystä, on palveluntarjoaja velvollinen ilmoittamaan siitä asiakkaalle mahdollisimman pian eikä asiakasta veloiteta. Palveluntarjoaja sopii asiakkaan kanssa mahdollisimman nopealla aikataululla korvaavan ajan.

8.0 Riitatilanteet

8.1 Mahdolliset riitatilanteet pyritään sopimaan ensisijaisesti palveluntarjoajan ja asiakkaan kesken neuvottelemalla. Mahdollisissa reklamaatiotapauksissa asiakkaan tulee olla kirjallisesti yhteydessä palveluntarjoajaan.

8.2 Mikäli riitatilannetta ei saada ratkaistua osapuolten välillä neuvottelemalla, asia voidaan saattaa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.